Hoe worden kaars lonten gemaakt?

Bij YouWish krijgen we dagelijks veel vragen over hoe een lont gemaakt wordt. Dit artikel beschrijft wat een lont is, hoe hij wordt gemaakt en wat elk onderdeel doet.

Ruwe lont

De kern van alle assemblages is een ruwe lont. Met ruwe lont worden alleen de geweven vezels zonder waslaag of lipjes bedoeld. De ruwe pit doet al het werk van het branden van de kaars en kan alleen worden gebruikt. Het gebruik van lonten vereenvoudigt het kaarsen maken.

Waslaag

De eerste stap bij het maken van lontsamenstellingen is het coaten (of voorstrijken) van de ruwe lont met was in een coatingmachine. De machine voert de lont door een bad van gesmolten coatingwas, gevuld met een aantal pinnen die de ruwe lont ombuigen, waardoor alle lucht eruit wordt geperst wanneer de was de vezels volledig verzadigt. Er zijn meerdere passes nodig om de gewenste wasdikte te bereiken. Na het coaten wordt de lont opnieuw gespoeld, en aangeduid als gecoate (of geprimede) lont. Het wordt soms zo verkocht in kleinere spoelen voor het maken van pilaren.

Het voornaamste doel van de coating van de lont is de assemblage steviger te maken wanneer deze in een vat wordt geplaatst. Een goede was voor de pitcoating is hard maar buigzaam, en heeft een redelijk hoog smeltpunt. Veel verschillende soorten en mengsels van was kunnen worden gebruikt om de lont te bedekken zonder de prestaties van de lont te beïnvloeden.

Fabrikanten van natuurlijke kaarsen kunnen hun producten verkopen als 100% natuurlijke was tot aan de lont, en fabrikanten van paraffinekaarsen merken het verschil niet.

Een interessant gegeven: als een lont eenmaal met was is bedekt, is het bijna onmogelijk om het kleine verschil tussen de verschillende lontmaten vast te stellen. Omdat het soort of de hoeveelheid was die aan de lont wordt toegevoegd geen invloed heeft op de verbranding, wordt de dikte niet nauwkeurig gecontroleerd. Dus terwijl ruwe LX-10 een kleinere diameter heeft dan ruwe LX-18, kunnen ze na de coating even groot lijken.

Vaak ontvangen mensen een nieuwe zak met iets meer of minder was dan hun vorige partij en vermoeden zij dat zij de verkeerde lont hebben ontvangen. Maak je geen zorgen, het is maar de dikte van de coating, je kunt erop vertrouwen dat de lont precies zo is als op het etiket staat.

Snijden en voet aanbrengen

Na de coating worden de spoelen overgebracht naar de lont tabbing machine, waar de lont op een geselecteerde lengte wordt afgeknipt en het veiligheidslipje (of sustainer tab) op het uiteinde wordt geplooid. Het voetje dient een aantal doelen. Zijn voornaamste taak is de lont een voet te geven om op te staan wanneer hij in een houder wordt geplaatst en de gecoate lont recht te houden tijdens de levensduur van de kaars.

Zijn tweede taak is het doven van de lont voordat deze de absolute bodem van het vat bereikt. Hoe hoger de hals, hoe verder van de bodem van de houder de lont zal opbranden. Dit voorkomt ongewenste warmteoverdracht via de bodem van de container naar het oppervlak eronder. YouWish is net overgestapt op een iets groter lipje met een langere ‘veiligheidshals’ op al onze lonten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *